23 Eylül 2008 Salı

“5N”erden uydurdun, “1K”imin aklına uydun Haberciliği ve Haydarpaşa Gerçeği



Basın ve haberciliğin temel ilkesi kabul edilen 5N 1K felsefesinden yada etiğinden bahsediyoruz, yanlış anlaşılmasın..Hani “5N” olarak açıklanan; “ne, ne zaman, nerede, nasıl, neden” ve “1K” olarak açıklanan; “kim” sorusu bahsimiz!
Bugün saat:11.00’da Haydarpaşa Gar içinde bir basın açıklaması yapıldı. Ana konu, Haydarpaşa Garının 15-17 Ekim tarihleri arasında, garda yapılması düşünülen sempozyum nedeniyle “halka kapatılmak” istenmesiydi!
Yapılan açıklamayı bir haber ajansı, “n” lerin ve “k” nın felsefesine bakmadan haber yapmış! Haber sadece, etkinliği yapan Haydarpaşa Dayanışmasının açıklamasını içermiyor, aksine suçlanan TCDD’nin açıklamasını içeriyor! Haberde sadece TCDD’nin sözlerine yer verilmiş ve denilmiş ki;
“TCDD, Birleşik Taşımacılık Sendikası Tarafından İddia Edildiği Gibi 15 -17 Ekim Arasında Haydarpaşa Garı'nda Düzenlenecek Olan Sempozyumun Ulaşımı Etkilemeyeceğini Belirterek, Bu Dönemde Sadece Peron Değişiklikleri Yapıldığını Bildirdi.
TCDD, Birleşik Taşımacılık Sendikası (BTS) tarafından iddia edildiği gibi 15-17 Ekim arasında Haydarpaşa Garı'nda düzenlenecek sempozyumun ulaşımı etkilemeyeceğini, bu dönemde sadece peron değişiklikleri yapıldığını açıkladı.
TCDD'den yapılan açıklamada, 15-17 Ekim arasında Demiryolu Sempozyumu ve Teknik Fuarı için Haydarpaşa Garı'nın yolcu trafiğine kapatılmayacağına dikkat çekilerek, Adapazarı Bölgesel Treninin dışında banliyö ve ana hat trenlerinin Haydarpaşa'dan işlemeye devam edeceği kaydedildi. Açıklamada, "Haydarpaşa Garı'nda seminerin olduğu dönemde sadece peron değişiklikleri yapılmıştır. İddialar gerçek dışıdır" denildi.(ANKA)”

Bu basın açıklamasının ilginç bir tarafı var ki, bu da; dün itibariyle fiilen kapatılan gar içi 5 ve 6.yolların tam önünde yapılması! VE arka fonda, demiryolu üzerine dikey olarak onlarca demir yığını var ve bunlar ray değil! “Hani bize inanmıyorsanız, arkaya bakın” der gibi basın açıklamasının yapıldığı yerin seçimi!
Haberi yapan ajans ise, 3 maymun felsefesini oynuyor olacak ki(görmedim, duymadım, bilmiyorum), TCDD’nin olayı, “peron değişiklikleri yapılmıştır” LATİFESİNİ haber diye yazmış
Hani, madem; sendikacı bunlar, muhalif odalar, dernekler bunlar deyip, inanmıyorsunuz ve objektif habercilik ilkelerini yok sayarak, tarafsızlık adına taraf oluyorsunuz, bari yaptığınız haberin içindeki ince noktayı da mı görmüyorsunuz, diye sormazlar mı size? Bu öyle bir incelik ki, alenen kendini ele veriyor! Bakın ne demiş TCDD yetkilileri; “Adapazarı Bölgesel Treninin dışında banliyö ve ana hat trenleri Haydarpaşa'dan işlemeye devam edecek”
Haberi yapan ajans, görmeyebilir ama sormazlar mı; “Adapazarı Bölgesel Treni, tren değil mi” diye? Hani bu tren haftanın belirli günleri çalışan bir tren falan da değil ki, işi yumuşatmak istesinler. Günde 11 tane Haydarpaşa’dan hareket eden, 11 tane de Haydarpaşa’ya gelen Adapazarı Bölgesel Treni(bilinen adıyla Adapazarı Ekspresi) mevcut! Ve Haydarpaşa’ya gelen yada Haydarpaşa’dan giden yolcuların büyük çoğunluğu Avrupa yakasına gidiyor yada bu yakadan geliyor ve tüm bu geçişlerini de Haydarpaşa’dan kalkan vapurlarla yapıyor!
Bu trenler nereye girecek peki? AKP İl Teşkilatına mı? Yoksa Esenler Otogarına mı? Bu trenin yolcusu yolcu değil mi? Bu trenin yolcusuna Haydarpaşa kapatılmıyor da, neresi kapatılıyor?
Sizler 5 tane “N” yi sormuyorsunuz ve 1 tane “K” yı, hem de bu garip işlemi yapan “K” yı dikkate alıyorsunuz ama sizin habercilik adına yapmanız gereken araştırmalar ve objektif bilgiler için bu seferlik yönlendirici biz olalım!
Zahmet edip, irsturkey adlı web sayfasına girerseniz, sempozyum planını bulabilirsiniz. Ve bu plana göre, Haydarpaşa’da kullanılan 5, 6, 7, 8, 9.yollar sergi ve fuar için kapatılıp, yol zemini peronlarla eşitleniyor, tavan ise, peron saçakları üstten özel malzeme ile kapatılıyor(yalıtılıyor). Bu haberi yapmak için geldiğinizde nasıl yapılacağı, delilleriyle ortadaydı ama görmek istemediniz madem, alın size resimleri(Resimler yukarıdadır ve www.kentvedemiryolu.com sitesinden alınmıştır)!

Peki kalan 1, 2, 3, 4.yollar ne olacak? 1. ve 2.yol, teknik yeterlilik olarak banliyö dışında bir tren dizisi için kullanılamaz! Geriye kalan 3. ve 4.yolla artık ne yaparsanız yapın! Haberciler bilmeyebilir ama Haydarpaşa’da 9 mevcut yol, yolcu taşımacılığı için yetmiyor!
Bir de siz bu duruma, 15-17 Ekim 2008 tarihleri arasında sempozyuma gelecek olan Başbakan dahil üst düzey yöneticileri ekleyin ve o meşhur “kamu güvenliğini” hatırlayın! “Güvenlik gerekçesi” kelime grubuyla başlayacak olan cümleleri ve sonuçlarını halkımız çok iyi biliyor, bazı haberciler bilmese de!
Bu şartlar dahilinde, nerede bilet satılacak, nereden tren kaldırılacak, “güvenlik” gerekçesi ile planlananın dışında nereleri daha kapatılacak vs. vs. vs…’yi bir düşünün! Bunlar da mı yetmiyor? O zaman gözünüzü açın da, TCDD yetkililerinin, özrü kabahatinden büyük açıklamasına bakın; “Adapazarı bölgesel trenleri GELMEYECEK!” diyor!
Eyy, 5N 1K problemli habercilik anlayışı, eğer bunu da algılayamıyorsanız, diyecek söz artık kalmıyor bize! Ancak olur da, yargı bu işe dur demez ise, gelirsiniz 15-17 Ekim’de Haydarpaşa’ya ve bakarsınız trenler Haydarpaşa’ya geliyor muymuş, gelmiyor muymuş, tabi basın kartınızın buraya girmek için yeterli kabuliyeti var ise!
Aslına bakarsanız, siz iki tane tren görüntüsü çekip, “işte tren gelip gidiyor” da dersiniz! Biz ilk defa böyle şeyler görmüyoruz, daha birkaç ay önce, ihalesi bile yapılamamış olan Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesinin İnonü-Köseköy etabının, hayali inşaatını helikopterden, “hem de ilk defa” fotoğraflayanları, halka duble yol tünel inşaatını “hızlı tren tünel inşaatı” diye yutturmak isteyenleri de gördük biz! Siz benzerini yaparsanız, hiç de şaşırmayız artık!
Siz habercilik adına ne derseniz deyin, acıyı halk ve çalışanlar yaşayacak! Biz bunu görüyor, biliyor ve söylüyoruz, sizin kör gözlerinize inat!
Ama biz yine de, size bir iyilik yapalım. Madem 5N 1K’yı bilmiyorsunuz, biz sizin için açıklayalım:

5N:
Ne: Haydarpaşa’ya tren girmeyecek!
Ne Zaman: 15-17 Ekim 2008 tarihlerinde, hatta daha önce ve 17 Ekimden sonra uzun bir süre dahilinde!
Nerede: Haydarpaşa Garında!
Nasıl: Yollar sergi ve fuar haline, gar da konferans salonu haline getirilerek!
Neden: Demiryolu sempozyumu ve Haydarpaşa’yı sermaye gruplarına yerinde pazarlamak için!

1K:
Kim:
TCDD, kapatacak!!!